Organisatie als entiteit

 

In de natuur past elk wezen zich continu aan aan veranderende omstandigheden. Wij als mensen hebben echter de neiging om onszelf vast te houden aan structuren, gedragingen en systemen, ook wanneer die niet meer effectief zijn. Organisaties passen zich daardoor vaak te langzaam aan waardoor ze de aansluiting met klanten, werknemers en stakeholders kunnen kwijtraken.

 

Door organisaties te helpen met het vergroten van hun adaptieve vermogen kan de aansluiting, extern en intern, worden behouden en kunnen organisaties zich optimaal blijven aanpassen aan de continu veranderende markt.

 

 

Een corporate sjamaan kijkt daarvoor op alle lagen:

 

  1. De praktische laag, er moet geld overblijven onder aan de streep
  2. De emotionele laag of onderstroom, blije medewerkers en klanten krijgen meer voor elkaar
  3. De symbolische laag, waar staan we voor en wat betekenen veranderingen of problemen voor ons?
  4. De holistische laag, alles is met elkaar verbonden. Zorg je goed voor je medewerkers, zorgen die goed voor klanten, zorgen die weer goed voor het bedrijf, in de vorm van omzet of pr.

 

Door af te stemmen op het veld van de organisatie kan een corporate sjamaan snel de essentiële thema’s helder maken en helpen transformeren.

 

Lees hier een illustrerend artikel op Management Impact van Jitske Kramer over de rol van sjamanen binnen organisaties

 

 

Werkwijze

 

Een traject gaat altijd over eigen vermogen. Verwacht geen rapporten, adviezen of nieuwe boomstructuren. Een corporate sjamaan fungeert als een katalysator en aanjager en hij schakelt waar nodig verdere partners die specifieke expertisegebieden hebben.

 

Meer weten of een vrijblijvend adviesgesprek adviesgesprek? Neem gerust contact op.