Hoe krijg je je stakeholders gemotiveerd voor ander gedrag? En ga je, met korte interventies van zo’n tien minuten, voorbij aan adviezen en tips en raak iemand’s dieper liggende drijfveren? Hoe buig je weerstand om in verandering en komt je snel tot de kern? En dat ook nog op een manier waarop de betrokkene zich gezien en gehoord voelt?

 

 

In deze training leer je met slimme vraagtechnieken snel de essentie op te sporen en iemand in een constructieve en meedenkende mindset te krijgen. Mensen komen uit zichzelf in beweging om redenen die zij zelf belangrijk vinden.

 

Concrete resultaten

 

  • Het aantal benodigde gesprekken neemt af
  • Afbreuk vermindert
  • Stakeholders met weerstand komen vaker wel in beweging
  • Werk- en tijdsdruk nemen af
  • Werkplezier neemt toe

 

Binnen 10 minuten?

 

Kan dat echt al in 10 minuten? Als je de technieken slim toepast dan is het zelfs in 10 minuten mogelijk om iemand significant anders tegen zijn overtuigingen en gedrag aan te laten kijken en te motiveren voor gedragsverandering.

 

 

De technieken uit de training vinden voor een groot deel hun basis in het evidence based Motiverende Gespreksvoering. Nu heeft bijna iedereen wel een training motiverende gespreksvoering of gespreksvaardigheden gevolgd. Open vragen stellen en reflecteren zijn welbekend. Maar waar stel je dan precies open vragen over? En hoe reflecteer je zo dat je zo snel mogelijk de echte, onderliggende kern raakt? Dat gaat een stap verder en leer je bij uitstek binnen deze training.

 

.

Deze training is voor jouw organisatie als je:

 

  • Te vaak het gevoel hebt dat je aan je stakeholders aan het sleuren en trekken bent.
  • Tegen de bekende “Ja, maar….” aanloopt.
  • Niet de antwoorden of reacties krijgt die je eigenlijk zou willen krijgen.

 

“Mensen veranderen niet door wat anderen tegen ze zeggen, maar door wat ze tegen zichzelf zeggen in reactie op anderen.”
Blaise Pascal

 

Aan de hand van het 3-stappenmodel voor motivatie leer je afzonderlijke technieken en pas je die toe op concrete situaties uit je eigen praktijk.

 

Dit traject kan in verschillende vormen worden gegeven, afhankelijk van de inhoudelijke wensen en middelen. Daarover gaan we graag in gesprek.

 

Onze consulenten komen niet alleen met meer resultaat maar ook met veel meer enthousiasme de spreekkamer uit. Deze andere manier van werken met de klant is een prachtige aanvulling op de bestaande aanpak en kan ik zonder meer aanbevelen.
Jeanine Bosma, Clustermanager FO | werk en inkomen gemeente Rheden.

 

Als je meer wilt weten of wilt bespreken of dit traject jou kan brengen wat je zoekt, neem gerust contact op voor vrijblijvend advies wat voor jullie organisatie en werkwijze het beste zou passen.

 

Hier vind je meer informatie over onze aanpak.